خبر و دیدگاه

هزیمت داعش و نشانه های از تغییر بازی در زمین خاور میانه

 

 

ظهور و حضور داعش در سوریه و عراق طی سه سال اخیر بر عکس، موجب برتری و پیروزی تهران شیعه بر ریاض سنی شد.

جمهوری اسلامی ایران، چالش داعش را به فرصت بدل کرد و هلال شیعه را از تهران تا لبنان شکل داد. پیش چشمان بهت زدۀ عربستان سنی سلفی نفوذ خود را بر چهار پایتخت عربی: دمشق، بیروت، بغداد و صنعا گسترش داد. حالا که داعش هزیمت یافت و چالش داعش برای جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید، آیا ایران به نگهداری و استحکام آنچه را که از فرصت این چالش به دست آورد، قادر خواهد بود؟

یا اینکه هزیمت داعش بر عکس برای تهران از فرصت به چالش تبدیل می شود؟

شواهد نشان می دهد که شکست داعش در عراق و سوریه بجای آنکه بازی را به سود ایران در برابر عربستان تغییر دهد، بازی را در مسیر زیان ایران قرار داده است.

شکست داعش، دشمنان پدرکُشته و قدیمی عرب و اسرائیل را برای مقابله با ایران شیعه به دوستی و توافق نانوشته کشانده است تا از پُر شدن خلای این شکست توسط تهران جلوگیری شود.

تثبیت هلال شیعه و پایدار سازی تسلط تهران بر چهار پایتخت عربی مذکور، هم برای عربستان سنی مسلمان و هم برای اسرائیل یهودی نامسلمان، یک کابوس است، و یک رویداد غیر قابل تحمل. اگر چنین شود، تهران به جولان وصل می شود و ایران می تواند به جادۀ هموار و آسان زمینی در زمین این هلال شیعه  تا سواحل مدیترانه و مرز اسرائیل برسد. و اگر چنین شود، عربستان بازندۀ اصلی این بازی خواهد بود و بازیگران اصلی در منطقه فقط ایران و اسرائیل باقی می مانند.

به نظر می رسد که عرب ها و اسرائیلیان توافق کرده اند تا مسیر بازی را به زیان ایران تغییر دهند.

اسرائیل هر چند در طول جنگ سوریه صد بار بر اهدافی در خاک سوریه با راکت و هواپیما حمله کرد، اما در روزهای اخیر و پس از هزیمت داعش به این حملات همراه با هشدار های شدید الحن که مانع تثبیت حضور ایران در سوریه و دسترسی به راه زمینی از تهران تا لبنان می شود، افزوده است. دیروز(۱۱ قوس ۱۳۹۶) اسرائیل بر پایگاه نظام کسوه واقع ۱۴ کیلومتری جنوب دمشق که گفته می شود پایگاه نظامی ایران است، حمله کرد. امروز بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل در یک پیام ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود گفته است:«ما اجازه نخواهیم داد که این رژیم ایران برای رسیدن به هدف اعلام کرده‌اش – نابودی کشور ما – حضور نظامی خود را در سوریه را تثبیت کند.»

اگر ریاض با جلب حمایت و همکاری علی عبدالله صالح متحد حوثی های متحد ایران(علی عبدالله صالح که تا سال ۲۰۱۱ مدت ۳۵ سال ریاست جمهوری را به دوش داشت و در جنگ جاری با شیعیان حوثی بر ضد عربستان اتحاد کرد، دیروز از مذاکره و آشتی با عربستان سخن گفت و ریاض از موقف او استقبال کرد) وضعیت جنگ یمن را به سود خود دگرگون سازد، و اسرائیل بگونۀ جدی با حملات بلاوقفۀ هوایی و موشکی از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه و ایجاد دهلیز زمینی از مرز ایران تا مرز لبنان از طریق زمین عراق و سوریه جلوگیری کند، بازی در خاور میانه بسیار خونین و بسیار پیچیده می گردد. ایران در مرحلۀ جدید و دشوار این بازی بر خلاف مرحلۀ قبلی ظهور و حضور داعش در موقعیت بسیار دشوار قرار می گیرد.

تشدید حملات اسرائیل بر سوریه و به خصوص بر اهداف ایرانی که حتی عربستان سعودی هزینۀ آن را متقبل می شود، چالش بزرگی را در فراروی ایران قرار می دهد. روسیه علی رغم همسویی و رفاقت با ایران در جنگ سوریه در این مقابله جانب ایران را نمی گیرد و با اسرائیل درگیر نمی شود. هر گونه حملۀ ایران بر اسرائیل چه بگونۀ مستقیم و یا از سوی حزب الله لبنان، ایران را در معرض ضربات شدید نظامی امریکا و غرب قرار می دهد. اما اگر باز شانسی همچون گذشته برای تهران پیش بیاید و یا بتواند وقوع و گسترش حملات اسرائیل را در تقیۀ سیاسی  و زد و بندهای غیرعلنی با اسرائیل و امریکا مهار کند و بار دیگر چالش پیش آمده را به فرصت تبدیل کند، می تواند از دشواری های غیر قابل عبور این مرحله بگذرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا