خبر و دیدگاه

سیاست متناقض ارگ با شهروندان اجیر افغانستانی در جنگ های نیابتی

 

ارگ در واکنش به سخنان جناب محقق در ایران در ستایش از لشکر فاطمیون هزاره تبار در جنگ علیه داعش در عراق و سوریه اخیرا اعلام نمود که مخالف اشتراک شهروندان افغانستان در جنگ های نیابتی کشور های دیگر است.
اما به باور این قلم ارگ حتا میان شهروندان اجیر افغانستان که در جنگ های نیابتی دیگران سهم می گیرند هم برخورد تبعیض آمیز دارد. سالهاست که طالبان بحیث لشکر ویرانگر در خدمت پاکستان قرار دارند ، ولی در افغانستان از آنها بحیث فرزندان دلیر پذیرایی میشوند و بسیاری ها آرمانهای خویش را در وجود آنها جستجو می کنند. اما از لشکر فاطمیون ترس دارند.

واقعیت اینست بیش از ۴ دهه است که شهروندان افغانستان بحیث اجیران در جنگ های نیابتی کشور های خارجی بیشتر برای ویرانی کشور خود خدمت می کنند و برخی آنها از مقام سر بازان اجیر به رهبران اجیر با نام و نشان در افغانستان تبدیل شده اند.
شاید گلبدین حکمتیار بهترین مثال یک اجیر جنگی باشد که بیش از نیم قرن است در خدمت آی اس آی در ویرانی افغانستان فعال است. چنانچه او توانسته از مقام یک سرباز اجیر به مقام یک رهبر اجیر جنگی مبدل شود. در همین سلسله ده ها نفر رهبر و فرمانده که امروز بنام مجاهد، کمونست، تکنوکرات و سیاست مدار شهرت یافته اند بحیث ستون اول و یا ستون پنجم دشمن جنگ های نیابتی امریکا، انگلیس، اسرائیل، پاکستان، روسیه، ایران، ترکیه، سعودی ، چین و یا هند را در افغانستان بشکل رسمی و یا نیمه پنهان به پیش می برند.
شاید مهم ترین تفاوت میان لشکر فاطمیون با لشکر طالبان، حزب اسلامی و ده ها گروه خورد و بزرگ دیگر اینست که لشکر فاطمیون در کشور های دیگر برای ایران خدمت می کنند، ولی لشکر های طالبی و گلبدینی جنگ های نیابتی پاکستان، سعودی، روسیه، ایران و ترکیه را در افغانستان در خانه خود به پیش می برند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا