خبر و دیدگاه

داعش در حالت زایش

به نقل از رسانه های صوتی و تصویری گروه داعش روز گذشته بعد از جنگ با گروه طالبان وارد دره هاى در دامنه اى سفید کوه درمربوطات ولسوالى پچیرواگام ولایت ننگرهار یعنی مناطق توره بوره شده اند.

ازاینکه سفید کوه دره هاى خیلى قشنگ وسرسبز دارد، مجاهدین در دوران جهاد  دردامنه اى این کوه ها یک مرکزمستحکم را براى سازماندهى عملیات ضد قواى شوروى و حکومت وقت افغانستان ایجاد کرده بودند. در این مناطق سموچ های که مجاهدین در همان زمان ساخته اند تاثیرات بمباردمان هوایی در آن مناطق بسیار کم و ناچیز است.

از سوی دیگر این محل ازلحاظ موقعیت ستراتیژیک وجغرافیایى براى ایجاد همچومرکز خیلی مناسب است. در آن وقت مجاهدین تحت رهبری مولوى محمدیونس خالص همین منطقه را به حیث قرارگاه شان انتخاب کرده بودند. گرچه اسامه بن لادن بعد از پیروزی مجاهدین به توره بوره نرفت وارد ولایت ننگرهار شد، درمنطقه اى بنام میلوه اقامت اختیار کرد وآنجا را به حیث اقامت گاهش انتخاب کرد. چون منطقه ای میلوه درنزدیکى توره بوره موقعیت دارد، همین علت است که به جاى میلوه به نام توره بوره شهرت یافت. به عقیده من علت آمدن اسامه بن لادن رهبر القاعده در آن زمان به توره بوره سموچ ها غار های مستحکم و همچنان نزدیکى به سرحد مشترک با کشور پاکستان بوده است. گرچه رهبرشبکۀ القاعده قبل از آمدن به توره بوره درمناطق ولایت کنر فعالیت داشت و میخواست در آنجا بماند اما بعداً یک تعداد ازقوماندانان وقت ننگرهار مانند معلم اول گل، انجنیرمحمود و حاجى سازنور اسامه بن لادن را تشویق نموده به دامنۀ سفید کوه آوردند و توره بوره را به حیث یک مرکز بزرگ نظامیش انتخاب کردند. نه تنها در حال حاضر بلکه در گذشته نیز توره بوره بخصوص هنگام جهاد نیز از شهرت فراوان برخوردار بود، اما زمانیکه واقعه اى یازدهم سپتمبرسال ۲۰۰۱ میلادى درایالات متحده به وقوع پیوست و شبکه اى القاعده درآن متهم گردید، امریکا وهمراهانش غرض ازبین بردن این شبکه القاعده که قرار گاهش در توره بوره بود به افغانستان آمده و توره بوره را هدف بمباردمان سنگین قراردادند.

در همان زمان، توره بوره نخستین جاى بود که هواداران اسامه بن لادن درآن جا مسکن گزین بودند و به حیث یک مرکزمستحکم نظامى درآن فعالیت داشتند.

ایالات متحده وهمراهانش توره بوره راهدف بمباردمان هوایی همه جانبه توسط طیارات غول پیکر قراردادن که همین بمباردمان باعث شد تا توره بوره ذهن نشین مردم درهرگوشه جهان گردد. گرچه در آن زمان پس ازعملیات متعدد قواى ایتلاف در توره بوره و میلوه این منطقه ازوجود هواداران شبکۀ القاعده پاکسازى گردید و اسامه بن لادن گفته می شود که به همکاری یکی از قومندانان سر شناس ننگرهار به پاکستان فرار کرد  اما با گذشت یک سال پس از آن توره بوره بار دیگر به حیث یک مرکزنظامى مخالفان مسلح دولت تبارز کرد. از چندین سال بدینسو یک گروه از مخالف مسلح دولت که به نام “محاذ توره بوره” یاد میگردد، درکنارطالبان مسلح دران فعالیتهاى مسلحانه راانجام میداند حضور فعال داشتند اما روز گذشته مورخ ۲۴ جوزا ۱۳۹۶  این منطقه به دست گروه داعش افتاده است. ایجاد قرارگاه مستحکم از طرف داعش در کوه های توره بوره برای صلح و ثبات در آینده افغانستان خیلی خطرناک و کشنده است دولت افغانستان باید هم هوشیار باشد و هم بیدار اشغال توره بوره از طرف داعش میتواند زنگ خطری باشد برای صلح و ثبات در افغانستان در چنین وضعیت جهان نباید پشت خود را به طرف افغانستان بگرداند حضور داعش در توره بوره عواقب جبران نا پذیری دارد .

این بار جهان نباید افغانستان را در این حالت که داعش توره بوره را قرار گاه ساخته است تنها بگذارد تردیدی وجود ندارد و دنیا هم باید بدانند نه تنها گروه تروریستی داعش بلکه تمام گروه های ترویست و آشوب گر پدیده های ضد نظام های مردمی و دمکراتیک اند .

این گروه ها  با هدف تخریب، تمام سنت های مذهبی، فرهنگی و قومی را زیر پا می گذارند. در حال حاضر تروریزم  در راس داعش جهان را تهدید می کند و مانند یک ویروس و سرطان در حال گسترش است تا به مرزها نفوذ کند و نظم جهانی را برهم بزند. شرایط امروز افغانستان به نحوی است که کابل باید بخاطر جلو گیری از رشد و تقویه داعش به همکاری دوستان بین المللی خویش گام های مطمن و استواری بردارد حضور داعش در کوه پایه های توره بوره در کوتاه مدت زمینه رشد دارد. فراموش نباید کرد که چند قبل  داعش یک پروژه برای خاورمیانه بزرگ شمرده میشد و سربازگیری اش از بین مردم با احساسات بالای مذهبی صورت میگرفت. بعد از این پروژه رشد داعش افغانی خواهد بود نه در خاور میانه، به باور من  دیگر چاره ای جهت جلو گیری از این هیولا وجود ندارد تنها و تنها مبارزه با گروه هراس افکن داعش  همکاری مشترک سران کشورهای منطقه و فرا منطقه  را می طلبد. شکل گیری یک برنامه واحد برای مبارزه با تروریسم بین المللی الزامی است در غیر آن روز های بدی در انتظار همه خواهد بود .

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا