خبر و دیدگاه

اقوام تاجیک، پشتون و بلوچ افغانستان باید با هم متحد شوند

fahim_kohdamani
نگارنده: فهیم کهدامنی

برای ثبات دوام‌دار و نهادینه شدن اخوت در میان مردم افغانستان، نیاز به اتحاد غیر‌کتبی بوده که ریشه آن در مشترکات اصلی باشد.

در کشور ما اقوام متعدد زنده‌گی می‌کنند و این اقوام گاه‌گاهی در مقابل هم قرار گرفته اند. پس از این نیز، دشمنان این ملت سعی خواهند کرد تا بنام مذهب، قوم، زبان و منطقه میان مردم ما اختلاف بیاندازند.

پشتون، تاجیک و بلوچ از جمله مردمانی اند که بیشترین اشتراکات را با هم داشته، اما فقط زبان‌های شان متفاوت می‌باشد. پس برای منافع کشور، اتحاد استراتژیک میان این‌ها که دین، مذهب، نژاد، تاریخ، فرهنگ و… شان یکی بوده، یک امر ضروری است. در پهلوی آن، صدها هزار وصلت خانواده‌گی میان این سه قوم صورت گرفته، که محصول آن شاید میلیون‌ها تن است که یکی از والدین‌شان تاجیک و دیگرش پشتون است؛ این‌ها را می‌شود بانیان وحدت ملی خطاب کرد.

پس خوب است که طرح اتحاد استراتژیک میان تاجیک – پشتون و بلوچ را به عنوان یک تعهد بپذیریم و برایش تبلیغ کنید

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. پشتون های ما تنها نیستند درعقب پشتونها ما پاکستان است که میخواهد با پیش نمودن پشتون های پاکستانی برای پشتون های ما که باهم تعلقات قومی و قبیلوی دارند و طن مان افغانستان را تسخیر نماید کاملن مانند صیادی که تعدادی از مرغابی ها را رام و دست آموز میکند و توسط آنها مرغابی های دیگر را فریب داده شکار میکند یعنی پاکستان توسط پشتون های خودش ٬ پشتون های مارا فریب داده از پشتون های ما در تسخیر همه افغانستان استفاده میبرد. ه
    اینجاست که اقوام غیر پشتون باید دست به کار بشوند وچون پشتون های ما به این موضوع باور ندارند بنابرین اتحاد و همبستگی مارا ناممکن میسازد

  2. hazara ,tajik and uzbek always ben together. they must be together. tajik and pushton, jajajajajahaha , pushtons kilings tajiks, i dont undrestood this stuped fahim kohdamani. if nader shaa wasnot kiled by khaliq hazara. do you know wher you and my tajiks was a life, things alettle bed stupped man.

  3. به فکر من نظر خوب هست و اګر به پسمنظر او تحقیقات فعلی اګر نظر به اندازیم یک سروی پاس وان هم در تحقیق خود ثابت ساخت که تاجکان و پشتونها ژنیتیک مشابه دارند. سالها قبل اینها به یک زبان تکلم مې نمودند و یک خاندان بودند و به مرور وقت از هم جدا شدند.

  4. فکر کنم کوهدامنی چیزی معما یی را بیان نه نموده که به مزاج بعضی هاخوش نخورد چاره چیست وقتی هزاره های مان بوی مزاری را در یخن دوستم جستجو مینمایند وبر عکس مگر معنی گفتار غیر از کوهدامنی را میدهد .؟

  5. کوهدامنی صاحب باید از خواب خرگوش بیدار شود. من این چنین اتحاد را بسیار بعید می دانم. نخبگان پشتون رقیب اصلی خود در افغانستان تاجیک ها را می دانند و سعی می کنند تا زبان پشتون را جایگزین زبان فراقومی فارسی کنند که این کار هم بعید به نظر می رسد. عرب با زبان غنی اش نتوانست که زبان فارسی را بیجا کند.. زبان فارسی زبان دوم پشتون هاست.

  6. کسی که واقعا یک زره وجدان داشته باشد این حرف های اشتکانه را حتی در ذهنش نمیاورد
    حیف همو نام انسانیت که به این سم کور دل صفت شود

  7. از همی شخص همرای این نوشته هایش کرده یک حیوان وحشی صفت اش بهتر است
    این را بدان اگر اخلافات پیش باید اولین بار خودت مردار میشوی

  8. خدمت فهم کوه دامنی عرض شود اینکه برادرمن برای اتحاد و همدلی اشتراکات مهم وکارآمد نیست که شما وجه اشتراکی برای سه قوم مخصوص را تازه کشف کردید. ازنگاه نقاط اشتراکی تمام اقوام ساکن درافغانستان اشتراکات فراوان را دارند .که متاسیفانه تا فی الحال هیچ وقت ما شاهد همبستگی ملی درافغانستان نبودیم.اما ما کشورهای را درپیرامون ونقاط مختلف جهان داریم که هیچگونه نقطه مشترک ازنوع مولفه های اشتراکی که درافغانستان دربین این سه قوم شما تذکر دادید نیستند اما دارای ذهنیتهای هستند که همدیگر را ازبرادرکرده هم نزدیکتر احساس میکنند اما درافغانستان انسانهای متعهد و ملی گرای که ازمحدوده تنگ قومی ومنطقوی برآمده باشد ودرراس امور قرارداشته باشد وجود ندارد با این دربین شهروندان عادی کشورهیچ گونه مشکل وجود ندارد .تذکر به شما من یک هزاره هستم و دوست داشتم که جناب شما وجه اشتراکی دربین تمام اقوام ساکن در افغانستان را پیدا میکردید نه تنها دربین سه قوم .

  9. من متاسف هستم که دوستان فیسبوکی عفت کلام و ادب نوشتن را رعایت نمیکنند و بعضاً مثل کسیکه به آزادی فکر و نظر باور نداشته باشند عمل میکنند. آقای فهیم کوهدامنی حق دارد که نظر و فکر خودرا بان کند. او فکر و نظر خودرا بیان کرده است، و این حق مسلم اوست. گرفتن جلو فکر و نظر تازه بنظر من یک گناه است. سوال و جواب و بحث و طرح های فکر و نظر جدید است که راه را بطرف خوش بختی باز میکند. نه جلو گیری از آن. نظر تانرا میتواند با رعایت ادب نوشتن بنویسید.

  10. لعنت به طرز فکر تو احمق. تو یک انسانی هستی که نه پشت داری نه روی. اصلا نمیتوان به تو انسان گفت چون تو یک حیوان کثیف هستی که هر کس برای تو ،کثافت و مرداری، زیاد داد به نفع همان افراد گپ میزنی. تو هم مثل دیگر رهبران سک صفتت بخاطر رسیدن به قدرت و مقام حتی حاضر هستی ناموس خوده در اختیار آی اس آی قرار بدهی.

  11. فهیم جان، ملای زابلی که در زمان عمر کور نیت زن بردن از قریه تان را داشت و توسط یک پسر نو جوان کشته شد هزاره بود یا پشتون؟؟؟؟!!!! جواب بدی نامرد؟؟؟!!!!

  12. تو دگه کی. اول سواد نداری. دوم وهابی استی. سوم من خجالت میکشم که تو هم از شمالی گفته میشوی و من هم. تو اگر عقل داشته باشی ضرار و سیاف را نابغه نمی گویی. من همه چیزم با هزاره مشترک است ولی با اوغان = پشتون هیچ چیزم مشترک نیست. چون من وهابی نیستم؛ و هزاره و من به انسانیت فکر میکنیم مگر اوغان = به جهل.
    من در امریکا استم. این جا اوغانی = پشتون ای که چهل سال زندگی کرده به همزیستی باور ندارد.
    تو خدا مدیر مسؤول گپ های این ضرار شناس را پخش نکن که سایت خود را به دو پیسه میکنی.

  13. چرا نمیگوید انسانیت مهم است نه قوم پرستی تمام انسانها که در این سرزمین زندگی میکنند باید از حقوق انسانی مساوی بر خوردار باشند مهم نیست که کدام زبان قوم مذهب دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا