فرهنگ و هنر

کشتزار مرد یا زن ندارد

woman islamچند منتقدین دین یا خدا ناباور ایرانی این آیت قرآن شریف را توهین به  زن و ضایع کنند حقوق او بشمار می آورند. نِسَآؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُواْ حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّکُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ. باز تعدادی انگشت شماری  از هموطنان ما که بیشتر شان  از بازماندگان حزب دمکراتیک خلق که هنوز پرچم انقلاب سرخ در دست شان است وهنوز بر طبل بی خدای میکوبند. این هموطنان ما میروند همان نوشته های ایرانی هارا کپی کرده در انترنت بین افغانستانی ها نشر میکنند. همین حربه را برای خود دست آویز ساختند ماه ها است روی همین مسئله مانور میدهند که اسلام ضد زن و حقوق زن است. خلاص همین آیات قرآن شریف را برای خود برهان قاطع ساختند. من خودم عربی نمیدانم. و هرچه  ترجمه های این آیات را خواندم و آنچه دیدم دفاع از حقوق زن بوده، نه توهین یا ضایع شدن حقوق زن. این هم چند برگردان  از همین آیت قرآن شریف. منتها نخست خودم تبصره کوتاهی دارم.

اگر شما میگویید چرا زن را کشتزار یا محل بذر افشانی مرد گفته و این را توهین و ضایع کننده حقوق زن بنامید بدور از منطق است. کافی است شما از جانب زن به قضیه نگاه کنید. مرد هم میتواند برای زن کشتزار باشد. چون بچه دار شدن یک  امر دو جانبه است. همچنین لذت بردن از پیوند زناشویی هم دوجانبه است. لذت بردن زن از ارتباط جنسی در دین اسلام منع نشده. اتفاقاٌ توصیه هم شده منتها از راه درست آن که ازدواج باشد.

شاید شما بفرمایید چرا خدا مرد را مخاطب قرار داده؟ به این خاطر است که  قبل از اسلام زنها مورد ستم های بیشمار و متعدد از سوی مردها قرار میگرفتند. تعدادی از این ستمها در روابط جنسی زناشوئی صورت میگرفته. بسیاری از این  خصلتهای ستمکارانه  و پر خطربودند. هیچ زنی خوش ندارد موقع که پریود یا دوره خون ریزی ماهانه  شوهرش با او نزدیکی کند. اما مردان قبل از اسلام به این مسائل توجه نداشتند. اصلا خواسته زن برای شان مطرح نبود. زن را آدم حساب نمیکردند.علیرغم تنفر زن با او نزدیکی میکردند. زن جزء اموال شان حساب میشد. نتنها در بین اعراب که در بین پارسیان هم همینطور بود. رسم زن به عاریت دادن و خرید و فروش آن در بین پارسیان همان زمان  هم معمول بوده. (۱) از همین خاطر و ده ها دلیل پزشکی که در آینده ها بر ما روشن خواهد خداوند دستور میدهد: متن ترجمه آیت شریف : ( و از تو، در باره خون حیض سؤال مىکنند، بگو: «چیز زیانبار و آلودهاى است; از اینرو در حالت قاعدگى، از آنان کناره گیرى کنید! و با آنها نزدیکى ننماید)  

در اصل این آیت شریف برای دفاع ای حقوق زن آمده. سرتا سر آن خطاب به مرد است تا حقوق زن را رعایت کند.

 من دیدم چند نفر از همین منتقدهای دین میگویند در قرآن نوشته :” زن نجس است به او نزدیک نشوید”. اینجا منظور از زیانبار اینکه وقتی با زور با زن تان نزدیکی میکنید او از شما متنفر میشود. تنفر زن سر آغاز تلخی یا از هم پاشیدن زندگی است. اصلا زور گفتن ستم است. جالب است که در بسیاری از کشورهای مدرن اگر کسی با زن خود بروز رابطه جنسی بر قرار کند تجاوز حساب میشود. اگر زن شکایت کند مرد متجاوز به  زندان بلند مدت خواهد افتاد. روابط زناشوئی اگر با رضایت و آمادگی طرفین نباشد به رابطه حیوانی تبدیل میشود. اما همین بی دین ها دفاع اسلام از زن را سرچپه جلوه میدهند تا مراد دل خود برسند. برای اینکه معنی آلودگی را هم بفهمید به قسمتی از مقاله دکتر رحیمی متخصص زنان و زایمان توجه فرمایید: ” خون محیط مناسبی برای حضور و رشد و انتقال عوامل بیماریزا است. بنابراین درصورت آلودگی یکی از طرفین به یک عامل عفونی میکربی یا ویروسی (مثل سوزاک، سیفیلیس، کلامیدیا و عامل ایدز و ویروس تب خال) امکان انتقال این عامل به دیگری در زمان قاعدگی افزایش می یابد. علاوه بر این قاعدگی ممکن است یکی از عوامل بیرون ریختن تب خال های تناسلی در زنان باشد. در یک مطالعه در دانشگاه میشیگان بر اساس مصاحبه های انجام شده نشان داده شد که احتمال ابتلا به عفونت های کلامیدیایی با رابطه جنسی حین قاعدگی ارتباط مستقیم دارد. در مطالعه ای دیگر رابطه جنسی هنگام قاعدگی با افزایش احتمال خطر عفونت و التهاب لگنی همراه نبوده است. در هرحال باید توجه داشت اگر به فرض طرفین رابطه آلوده به عفونت نباشند. رابطه جنسی به خودی خود منجر به مشکل خاصی از این نظر نمیشود.”

در نتیجه از نظر پزشکی هم این کار درست نیست. حالا پس از ۱۴ قرن  پژوهشگران دانش پزشکی ده ها دلیل را مبنی بر منع ارتباط جنسی هنگامی قاعده گی زن پیدا کرده اند. (۱) به پیوند زیر ” بانوی پارسی ” دکتر رحیمی  مراجعه کنید

 مرد هم وظیفه دارد وقتی با زنی ازدواج کرد باید نیازهای جنسی او را برآورده کند.اگر مردی ناتوانی جنسی داشته باشد زن میتواند از او تقاضای طلاق کند.اگر مرد به درخواست طلاق مبنی بر ناتوانی جنسی موافقت نکرد زن  میتواند به دادگاه برود و شکایت کند. با وجودی که طلاق خیلی رواج ندارد اما من خودم گواه چندین در خواست طلاق از سوی زنان بودم که مرد توانای جنسی نداشته. در نهایت زن طلاق گرفته.

خلاصه گپ اینکه  این تنها وظیفه زن نیست که در مقابل شوهر خود باید پاسخگو باشد. مرد هم وظیفه دارد. این خیلی خنده دار است شما وظیفه زن را توهین و ضایع شدن حقوق او حساب کنید اما همان وظیفه از جانب مرد را نام هم نمی برید.  در واقع با تعابیر سرچپه از آیات قرآن شریف میخواهید به مراد دل خود برسید. زور گفتن و ستم کردن از هر جانب پذیرفتنی نیست. اینکه یک آخندی در یک گوشه دنیا فتوای خلاف این داده ربط به همان آخند دارد نه به اسلام. مثلا طالبان امروز انتحار را حلال میدانند. اما تقریبا همه علمای اسلامی حتی در عربستان سعودی  انتحار را حرام دانسته و ضد اسلام اعلام کرده اند.

در اسلام طلاق دادن و طلاق گرفتن مجاز است. زن به هر دلیلی میتواند از شوهر خود درخواست طلاق کند. وقتی زنی با مردی پیمان زناشوی بست و آنرا ادامه میداد پس وظیفه دارد نیازهای جنسی طرف مقابل خود را در موقع مناسب  برآورده کند. و الا زندگی زناشوئی از هم میپاشد. اگر به هر دلیل نمیخواهد پس طلاق بگیرد. تا آن بنده خدا فکر دیگری برای خود بکند.این کجایش خلاف انسانیت است؟ مگر در غرب زن و شوهرها همین وظیفه را نسبت بهم دیگر ندارند؟. اگر چنین نباشد که ازدواج به یک امر مسخره تبدیل میشود. ازدواج با عشق آغاز شود. درون مایه عشق هم همان کشش جنسی است. پس یکی از اصول نخستین ازدواج همان نیاز جنسی است.اگر همان نیاز هم برآورده نشود کی ازدواج میکند؟ این حالت زن یا مرد ندارد.

اینکه می فرماید: “هرطور  دوست دارید به کشتزار خود درآید” چون مخاطب را دعوت به کار درست میکند  پس  لفظ فاعل را آورده. عین همین حالت برای زن هم است. یعنی زن هم میتواند در این رابطه فاعل باشد. به عبارتی زن هم میتواند به کشتزار خود در آید. ما در اسلام هیچ منعی در این باره ندیدیم. این مسئله فاعل و مفعول  بین عوام فارسی زبان مهم است. بین مردم اینطور جا افتاده که مفعول حتما موٌنث هست و فاعل هم مذکر. بین ما غیر عربهای اینطور جا افتاده تا میگوییم فاعل یا مفعول فورا ذهن ما میرود روی مسائل جنسیتی. در صورتی که فاعل و مفعول  واژه های عادی در زبان عربی است، که روزی هزار بار تکرار میکنند بدون که یک بار هم مسائل جنسی به ذهن شان خطور کند. وقتی که یک زن پزشک مرد مریضی را جراحی میکند  فاعل هست و مرد مریض مفعول است. یعنی روی مرد کاری (فعلی) انجام شده. این کار یا عمل پزشک زن میتواند عمل جنسی هم باشد. از نظر شریعت فاعل یا مفعول  وظیفه ای نیست هر کدام فقط به عهده یکی از طرفین گذاشته شده باشد. زن هم میتواند عمل جنسی را آغاز کند و تمام کند. این زن میشود فاعل.

برگردانی که  آقای عبدالرشید موحد به من داده: و از تو، در باره خون حیض سؤال مىکنند، بگو: «چیز زیانبار و آلودهاى است; از اینرو در حالت قاعدگى، از آنان کنارهگیرى کنید! و با آنها نزدیکى ننماید، تا پاک شوند! و هنگامى که پاک شدند، از طریقى که خدا به شما فرمان داده، با آنها آمیزش کنید! خداوند، توبهکنندگان را دوست دارد، و پاکان را (نیز) دوست دارد. (۲۲۲) زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند; پس هر زمان که بخواهید، مىتوانید با آنها آمیزش کنید. و (سعى نمائید از این فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نیکى براى خود، از پیش بفرستید! و از خدا بپرهیزید و بدانید او را ملاقات خواهید کرد و به مؤمنان، بشارت ده! (۲۲۳). 

آقای موحد تبصره شان در مورد این آیت شریف چنین است: از تشبیه زن به مزرعه چند نکته مهم فهیمده می شود: ۱. از تعبیر حرث، فهمیده می شود که ارتباط مردان با زنان در اشباع غریزه منحصر نیست؛ بلکه ارتباط تنگا تنگ زمینه و محصول عمل را دارد. همان گونه که دنیا مقدمه آخرت است. زنان نیز به نوع بشر بقاء می دهند و آخرت انسان و فرزندان با زنان سامان می یابد. هم چنان که این نکته را از ذیل آیه «قدموا لانفسکم» فهمیده می شود. ۲. انتخاب همسر مناسب همچون انتخاب مزرعه مناسب است و انتخاب بذر نیز شرط تولید بهتر است. ۳. بذر و زمین هر دو در تولید، نقش مهمی دارند و زن و مرد بیشتر در نسل آینده نقش دارند. ۴. هدف مقدس به هر کاری قداست می دهد. اگر هدف آمیزش ذخیره روز قیامت باشد آن نیز رنگ الهی می گیرد. ۵. زن نه کالا است و نه منشأ «تاریکی» بلکه او بنیان گذار آبادی ها و سرمایه گذار تاریخ و فرستنده هدایای اخروی است(۷). در واقع این آیه سخن پندار آنانی را که زن را تنها بازیچه و وسیله هوس بازی می دانند باطل کرده است و ارزش واقعی زن را در درجه اول حفظ نسل، انتقال تجربه و پرورش فکری و روحی فرزندان دانسته است. بخش دوم آیه نیز، جواز مطلق استمتاع را از همسر می فهماند برخلاف برخی ادیان که قیدهایی را برای این امر قرار داده بودند. چرا که اگر «انی» در آیه زمانیه باشد، توسعه زمانی مسأله آمیزش جنسی را بیان می کند؛ یعنی در هر ساعتی از شب و روز مجاز هستید و اگر مکانیه باشد، توسعه در مکان را می فهماند؛ یعنی در هر مکان که خواستید در آیید(۸). این احتمال نیز وجود دارد که اشاره به هر دو جنبه باشد. شاید این پرسش به ذهن خطور کند که چرا در این مسأله مخاطب مردان هستند و زنان چنین خطابی ندارند و تابع هوس های مردان قرار گرفته اند؟ پاسخ با توجه به دو نکته زیر روشن می شود: ۱. با توجه به شأن نزول آیه که در مورد استمتاع مرد از زن و نفی برخی قیدهایی که بعضی ادیان گذاشته بودند، می باشد(۹) مخاطب بودن مردان بدیهی است و از این خطاب تحت اراده مرد بودن زن و بهره نجستن زن به هنگام آمیزش فهمیده نمی شود. ۲. اساسا قرآن کریم به خاطر حفظ حیا و عفت زن چنین خطاب هایی را به زنان نمی کند، هم چنان که برای مردها پاداش حورالعین ذکر شد؛ اما برای زنان چنین پاداشی به صراحت نیامده است و از این، وجودنداشتن چنین پاداشی برای زنان استنباط نمی شود.

پس معلوم شد که وجود زن و شوهر، تنها برای اشباع غرایز نیست. لذت غرایز همانند مزد یک کارگر است، در حالی که غرض اساسی تأمین آسایش است.فرمود: زن نسبت به آینده ـ مزرعه است.یعنی زن، آن کسی است که هم شوهر بالفعل و هم فرزند بالقوه را در نظر بگیرد.او باید مزرعه (حرث) باشد. اگر خدا او را هم تسکین دهنده و هم مزرعه قرار داد، اولاً وظیفه مرد این است که در «سَکَن» خود، ساکن باشد و به جای دیگر نرود و در مزرعه خود کشت کند نه در جای دیگر، ثانیا ارزش مزرعه خود را هدر ندهد و بذر سالم در آن بپاشد، از اینرو، هم مزرعه بودن زن را به لحاظ نسل آینده بازگو کرد و هم شوهر را به عنوان باغبان و کشاورز این مزرعه، هشدار داد که بذر خوب بپاش. در این زمینه چنان که یاد شد، فرمود:«نسائکم حرث لکم …» به فکر نسل آینده باشید که به دردتان بخورد. یک تقدیم خیر در نظرتان باشد و برای خود اقدام کنید.تنها به فکر این نباشید که هوا و هوس خود را تأمین کنید. تنها به فکر این نباشید که در مزرعه، بذرافشانی کنید؛ بلکه به فکر این باشید که در مزرعه، بذر سالم بپاشید. پس نه تنها به فکر مزرعه باشید و او را مزرعه بدانید و بذر بپاشید و به فکر اطفای غریزه نباشید، بلکه به این فکر باشید که بذر سالم بپاشید. شریک نگیرید مبادا مصداق «و شارکهم فی الاموال و الاولاد …»(۷) باشید، که شیطان در اموال و اولاد شما شریک باشد.

_____
پی نوشت ها:
۱. فصلنامه کتاب نقد، ش ۱۷، ص ۱۶۷؛ فیمینیزم علیه زنان، سید ابراهیم حسینی.
۲. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۸۳، انتشارات جامعه مدرسین.
۳. زن، خانواده و اسلام، سید محمد خامنه ای، همان، ص ۹۶.
۴. آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، ج ۲، ص ۹۶.
۵. علامه طباطبایی، المیزان، دفتر نشر اسلامی، ج ۲، ص ۲۱۲.
۷. ر.ک: قرائتی، محسن، تفسیر نور، ذیل آیه ۲۲۳ سوره بقره.
۸. سیدعلی اکبر قرشی، قاموس قرآن، مدخل «انی».
۹. طبرسی، مجمع البیان، منشورات دار مکتبه الحیاه، ج ۱، ص ۲۱۵.
این هم چند ترجمه دیگر از عالمان اهل تشیع
زنانتان کشتزار شما هستند هر جا که خواهید به کشتزار خود در آیید وکاری کنید که مستوجب کرامت شوید و از خدا بترسید و بدانید که به نزد اوخواهید شد و مؤمنان را بشارت ده
ترجمه فولادوند
از تو در باره عادت ماهانه [زنان‏] مى‏پرسند، بگو: «آن، رنجى است. پس هنگام عادت ماهانه، از [آمیزش با] زنان کناره گیرى کنید، و به آنان نزدیک نشوید تا پاک شوند. پس چون پاک شدند، از همان جا که خدا به شما فرمان داده است، با آنان آمیزش کنید.» خداوند توبه‏کاران و پاکیزگان را دوست مى‏دارد.
ترجمه مجتبوی
 زنانتان کشتزار شمایند به کشتزار خویش هر جا و هر گاه که خواهید در آیید- مگر در موارد ممنوع که در فقه آمده است-. و براى خود [کار نیک‏] پیش فرستید و از خدا بترسید و بدانید که با او دیدار خواهید کرد و مؤمنان را مژده ده.
ترجمه بهرام پور
زنان شما کشت شمایند، پس هرگاه خواستید، به کشت خود درآیید و براى خویش [خیر] پیش فرستید و از خدا بترسید و بدانید که او را ملاقات خواهید کرد و مؤمنان را بشارت ده
۱) برنامه نقد باورها رایدیو فرانسه . مصاحبه استاد رضا مرادی غیاث آبادی
۲)  ویب سایت بانوی پارسی  .   

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا